Gezondheid

9 verrassende reden waarom je eigenlijk iedere dag een banaan zou moeten eten

Bananen! Wie is er niet dol op? Ze zijn super handig om als lunch mee te nemen, een bron van goede stoffen en ook nog eens heel erg lekker. De meeste kinderen zijn ook gek op deze gele vrucht. Maar hoe gezond is zo’n banaan nu precies? Wij hebben 9 verrassende reden voor je op een rij gezet om nog net wat vaker een banaan te eten. Nummer 7 Zal je zeker overtuigen vandaag nog een banaan te eten.

1. Gezonde hersen
Bananen maken je ‘slimmer’ en helpen je beter te focussen. Ideaal dus wanneer je een examen of een belangrijk gesprek hebt.


2. Bloedsuikerspiegel
Bananen zijn rijk aan een stofje met de naam pectine. Dit is een soort vezel welke enorm goed is in het reguleren van je bloedsuikerspiegel. Doordat de suiker in je bloed constant blijft zal je minder snel trek hebben. Dit stofje is vooral aanwezig in bananen die niet overrijp zijn. Kies dus een iets wat onrijpe banaan maar natuurlijk niet te groen!

3. Spijsvertering
Bananen bevatten 2 soorten vezels: pectine en zetmeel. Samen zorgen deze vezels ervoor dat je spijsvertering een boost krijgt. Vezels zijn namelijk enorm belangrijk voor gezonde en goed werkende darmen. Zelfmeel voedt de goede bacteriën in je dikke darm waardoor deze effectiever kunnen werken.

4. Bloedarmoede
Wanneer je bloedarmoede hebt betekent dit dat je te weinig rode bloedcellen in je bloed hebt. Het eten van een banaan kan dit verhelpen. Bananen zijn namelijk rijk aan ijzer wat je lichaam nodig heeft om extra rode bloedcellen te maken.

5. Lekker slapen
Wil je lekker slapen vannacht? Eet dan ’s avonds een banaan. Door de grote hoeveelheden kalium in de vrucht zal je heerlijk slapen. De vitamine B, kalium en magnesium in bananen zijn een ideale combinatie voor mensen die last hebben van stress en spanning. De stoffen laten je ontspannen waardoor je sneller en dieper slaapt.

6. Goed voor hart en bloedvaten
Kalium heeft nog een andere goede invloed op je lichaam. Het is namelijk belangrijk om je hart en bloedvaten gezond te houden. Kalium zorgt ervoor dat je bloeddruk niet te hoog en niet te laag is. Zo verklein je het risico op hart- en vaatziekten

7. Een lach op je gezicht
Van bananen wordt je blij. Dit komt niet alleen door die vrolijke gele kleur maar ook door de tryptofaan die in bananen voorkomt. Dit is een eiwit wat door je lichaam wordt omgezet in serotonine. Serotine zorgt voor een geluksgevoel en een glimlach op je gezicht. Wanneer je als vrouw humeur schommelingen ervaart tijdens je cyclus kan het eten van een banaan ook helpen.

8. Energie!
Voor een fanatieke sporter is de banaan eigenlijk onmisbaar. Bananen zijn namelijk een enorm goede bron van energie. Dit komt door het mineralen- en koolhydraatgehalte, waardoor ze eenvoudig te verteren zijn en ze niet zwaar op de maag liggen. Bananen voorkomen ook dat je spierkramp krijgt en verminderen spierpijn. Dus hup, banaan in je sporttas en ga ervoor!

9.Bijf op gewicht
Wil je afvallen dan is de banaan ook een handig hulpmiddel. Doordat je bloedsuiker op pijl blijft zal je minder zin heben om te snoepen en snacken. De vezels zorgen voor een goede spijsvertering en ze zitten vol goede stoffen die je lichaam nodig heeft. Daarnaast zijn bananen voedzaam wat ze een perfect snack maakt.

Ga jij vaker bananen eten? Vergeet dit artikel niet te delen met vrienden en familie!